ساحل افکار

بایگانی

شما چطور؟

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۴۱ ب.ظ

امروز با یکی از دوستام داشتیم راجع به هوش و آی کیو و ای کیو و از این قبیل مسائل صحبت میکردیم. بعد بحث رسید به وراثت ژنتیکی و غیره و دوستم میگفت که ضریب هوشی مادر بیشتر روی بچه تاثیر داره تا پدر. میگفت اطرافیانم رو که میبینم اونایی که مادرشون باهوش بوده بچه هاشون هم باهوش شدن و اونایی که مادراشون خیلی ضریب هوشی بالایی نداشتن اونا کمتر باهوشن. 

تو این مثال ها پدر هوشمند خیلی تاثیر نداشته. حالا برای منم سوال پیش اومده و جالبه که بدونم واقعا اینطوره؟

اطرافیانتون رو تا حالا از این دید بررسی کردین؟ یکم بهش فکر کنید ببینید این نظریه در مورد آشنایان شما هم درسته؟

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۱۱
مستر نیمــا
بستگی به جنسیت فرزند دارد. برای پسرها مادر بیشتر اما برای دخترها هردو والد به نوعی نقش دارند... 

این علمیه یا نتیجه گیری از اطرافیانتونه؟

من از نظر علمی نمیدونم ولی به تجربه بهم ثابت شده مادرهای باهوش بچه های باهوش دارن...

دیدین مادری که باهوش باشه و بچه اش باهوش نباشه؟

تو دبیرستان, معلم حسابان ما تو بخش احتمالات گفت احتمال موثر بودن هوش مادر خیلی زیاده....
البته من اون موقع تو دلم خندیدم که احتمالا بچه اش خنگ شده و میخواد بندازه گردن زنش :دی

ولی به نظرم منم تاثیرش بیشتره

میشناسم پدرومادری که زیاد باهوش نیستن ولی بچه ی باهوشی دارن.سراغ دارم خانواده ای رو که هیچکدوم باهوش نیستن.به نظر من هوش بیشتر به نوع فعالیت های دوران کودکی ومقدارکار کشیدن از مغزبستگی داره

خب استثنا هست ولی اکثریت چی؟

سلام دیدم مادر و پدری  رو که هم دانشگاهیم تو شریف بودند بعد بچشون حتینمی تونه تا 10 بشمره بچه 5 سالشه و حتی فامیلیش رو هم به زور میگه

واقعا؟

فرزانه شین ۱۱ مرداد ۹۵ , ۲۲:۱۵
والا از نظر علمی،اینطوری که من تا حالا تو درسامون(ژنتیک و واحد های مرتبط) خوندم تا حالا مطلبی ندیدم و نشنیدم که اثبات کنه مثلا ضریب هوشی مادر بیشتر تاثیر گذاره روی بچه تا پدر.در واقع بچه 50 درصد کروموزوم ها رو از پدر می گیره و 50 درصد از مادر اما بنا به رابطه غالب و مغلوبی که بین ژن ها وجود داره یه فنوتیپ (حالت ظاهری خصوصیت ظاهری،اخلاقی یا...)در بچه ظاهر میشه،بعضی ژن ها هم رابطه حد واسط دارن و میانگین اون خصوصیت خاص در بچه ایجاد میشه(فرض کنید مادر موی صاف داره و پدر فرفری!موهای بچه مجعد میشه)...حالا این مباحث خیلی طولانیه بیشتر منظورم این بود که وراثت یه سری قوانین داره که ارتباطش با جنسیت خیلی کمه،مگر در خصوص بعضی چیزا مثل  مثل بیماری های وابسته به جنس(یه مثالش هموفیلیه)
این از بحث علمی و ژنتیکیش!
اما فکر می کنم این حرفی که دوست شما زدن هم تا حد زیادی درست باشه،من خودمم موارد اینطوری زیاد دیدم.به نظرم علتش اینه که هوش مخصوصا هوش هیجانی تا حدی اکتسابیه و به یادگیری و پیرامون فرد خیلی بستگی داره و شاید چون بچه ها بیشتر مادر رو می بینن تا پدر،ای کیوی مادر بیشتر روشون تاثیر میذاره،من موارد برعکس این مورد هم دیدم که بچه بیشتر با پدر بوده و از نظر هوشی به پدر شبیه تره.
وای چقدر طولانی شد!!!ببخشید

خب از کجا معلومه ژن کی غالبه. مبحث خیلی جالبه ها:دی

توی هوش هیجانی که خیلی موثره

الان بچه هارو از نظرم گذروندم، بچه ی همه رو...
نتیجه: دقیقا
:|

جدا؟

الان واسه چی انقدر نگرانی!!!
:دی

هویجوری

گمـــــــشده :) ۱۱ مرداد ۹۵ , ۲۲:۳۴
الان یعنی می خواین برین برای بچه تون دنبال مادر باهوش بگردین؟
خخخخخخ
یعنی اینم به معیارهای ازدواجتون اضافه شده؟
دی:

این از اولم تو معیارها بود:ی

من دیدم پدر خیلی باهوش مامان بیهوش :| هردو بچه باهوش
+بیهوش نه ولی باهوشم نه :) 

من ندیدم

هیچ ربطی نداره به هوش پدر و مادر
تغذیه مهمه ،در زمان بارداری مادر با کودکش حرف بزنه و حتما حتما تغذیه با شیر مادر به مدت دوسال 
ایناست 
حتی خوندن و شنیدن قران خیلی به هوش و حافظه بچه ناثیر داره بچه چه در شکم چه بعدش در ارامشه
اینو از پسر همکار خواهرم به چشم دیدم و بهش معتقدم(:

یه چیز دیگه هم هست مادر تو دوران بارداری هیچ نگرانی و استرس و اضطرابی نداشته باشه

مطمئن باش به هوش پدر و.مادر ربطی نداره(:

به نظرم بی ربط نیست واقعا. تغذیه مهمه ولی به ژنتیک اونا ربط داره

خانم فـــــ ۱۱ مرداد ۹۵ , ۲۳:۲۷
بله من دیدم
یه مدتی مربی رباتیک بین 6 تا 12 سال بود. دانش آموزای زیادی داشتم که مادر هاشون متخصص بودند دندون پزشک بودن یا استاد دانشگاه و از اون مدل هایی بودن که همه ی مقاطع رو پشت سر هم طی میکردند-خرخون- ولی بچه هاشون معمولی به پایین و بی انگیزه و افسرده. در عوض بعضی ها با پدر و مادر های معمولی تر مثلا مادر معلم پدر کارمند معمولی یا حتی شغل آزاد یا مادر خانه دار ولی لیسانس، استعداد فوق العاده ای داشتن و اکثرشون تیزهوشان قبول شدن ولی اونایی که از خانواده متخصص و دکتر بودن خیلی خیلی کم.
من اون مدت از همه دانش آموزام تحصیلات پدر و مادر رو میپرسیدم یا با والدین صحبت میکردم ببینم هوش اجتماعیشونم چطوره(بعضیا که گیج میزدن بچه هاشونم همین مدلی بودن:|)
فکر میکنم هوش درصد بالایی اکتسابی هست یعنی هر چقدر پدر و مادر وقت بزارن روی بچه جواب میگیرن.

انگیزه و افسردگی با باهوش بودن فرق داره

ممکنه یکی باهوش باشه ولی گوشه گیرم باشه!

هیچ وقت به علوم تجربی و حتی انسانی که بشه براش مثال نقض آورد اعتقاد و علاقه نداشتم :|

مشخضه

نه من خیلی قبول ندارم حتی توی اطرافیان هم ی کمی فکر کردم دیدم ن اینطوری خیلی نبوده
البته اگر سرچ هم کنین نوشته تاثیر پدر بیشتره...
ولی در کل میگن هوش ب دوران بارداری و تغذیه مادر بستگی داره مثلا کندر و میگن خانمای باردار مصرف کنند برای هوش و حافظه ی بچه

نمیدونم.داشتم تحقیقات میدانی میکردم

خب مادر من خیلی باهوشه ! اما من ؟ :))))))))))))))))))))))))))))
 خلافشو ثابت کردم !! :)) جمع کنید ژنتیکو!
اون تسبیح منم بدید !!


+دوباره هوایی شدم یه کلمه رو این جا دیدم. چقدر سعی کردم فراموشش کنم !

واقعا؟:)))


چه کلمه ای رو؟

مــیـمـ‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ۱۲ مرداد ۹۵ , ۰۲:۰۵
😶
هردو والد موثرن به نظرم

:) اون که صد درصد

نه اینطوری نیست!
من خانمی رو میشناسم که باهوشه ولی دخترش معمولیه پسرش هم تعریفی نداره، شوهرش هم معمولیه
خانم و آقایی رو هم میشناسم که هوش معمولی ای داشتن ولی دخترشون و پسرشون بسیار باهوشن، یه پسر دیگه شون هم معمولیه
یه آقایی رو هم میشناسم که باهوشه، ولی یه پسرش باهوش شده اون یکی نه! خانمش هم معمولیه

همه چیو بهم ریختی که

زینـب خــآنم ۱۲ مرداد ۹۵ , ۱۰:۱۴
اینقد کلی نـمیتونم بگم ، ولی مثلا دخترعموی من هوشش ُ ک خواهرم اندازه گرف نابغه دراومد ، خب هم مامانش هم داییاش خیلی باهاش ُ با تحصیلات خیلی عالیه هستن !
اینی ک شما گفتی من یادم از این اومد ، خب خانواده مادریش بشـدت هوش ریاضی و مهندسیشون بالاس ، خانواده پدری هوش ادبی ُ کلامی ، خب دخترعموم بیشـتر هوش ریاضیش فعاله تا ادبی
ولی خب مثلا خواهرخودم ، هوش کلامیش خیلی فوق العاده اس ، خب این ارث پدریه !

پس رد شد؟

علمی ست.
با توجه به دور و برم دیدم که بیشتر بچه ها هوشی در حد هوش مادرشون داشتن ولی نمونه های عکسش هم وجود داره .. فکر نمیکنم بشه به نظر درستی راجع بهش رسید ولی احتمالا هوش از سمت مادر تاثیر بیشتری داره ؛)

من به نظر خودم بیشتر تاثیر داره

محمدرضا ...... ۱۲ مرداد ۹۵ , ۱۴:۱۰
برو صفحه بعد مستر خخخخ

:ذی

یک زن باهوش،در اکثر مواقع،همسر یک مرد باهوش میشه و طبیعیه نمیشه هوشِ فرزندانى که متولد میشن رو به یکى از والدین نسبت داد!
اما تعریف علمى با نظریه ى شما در تضادِ!چون علم وراثت ثابت کرده هوش بهرِ پدر،در بهره ى هوشى فرزندش تاثیر مستقیم داره!

با یه مرد پولدار؟؟؟

من علم وراثت نخوندم.شما مطالعه داشتین؟

من در مورد وراثت زیاد خوندم،خیلى جالبه!
مرد پولدار؟!
پولدار بودن لزوما به معنى باهوش بودن نیست اما اینو شک نکن که خانوماى باهوش،با مرد پولدارِ با هوش بهرِ پایین،ازدواج نمیکنن!بهشون حس معامله شدن دست میده!

ولی اینروزا خیلی بابه این معامله شدنه!!

دلیل علمی برای این موضوع وجود نداره...بستگی داره به ژنتیک والیدین و اینکه ژنها بعدا چطوری از والدین به فرزندان میرسه...چه ژنی؟!چه آللی؟! سهم هرکدوم چقده ؟! اینا همه مهمه + اینکه آموزش هایی که بچه بعد از تولد میبینه....خیلی چیزا موثرن :|

یعنی هیچی معلوم نیست پس!

بانوی عاشق ۱۵ مرداد ۹۵ , ۰۸:۳۶
مامان من ی دختر روستایی بوده ک درس نخوده بود
بیست و جارسالگی ازدواج کرد و بعد شش هفت سال با چارتا بچه رفت نهضت و کارنامه ی چارم دبستانش پراز بیست و نوزده بود
خواهر بزرگم بخاطر ی سری شرایط زندگی دیپلم گرفت و ادامه نداد
من فوق دیپلم نرم افراز گرفتم
داداش بعد من فوق دیپلم صنایع چوب
داداش آخریمم لیسانس برق داره
همه دولتی بودیم و با معدلای هفده هجده مدرک گرفتیم
مامانم بااین ک بی سواد بود روی تحصیل ماها خیلی حساس بود
ولی همش ب مادر وپدرنیست
همسرمن پدرومادرش ساده و روستایی بودن
برادراش و خپاهراش هیچکدوم درس نخوندن ولی همسر من لیسانس صنایع داره
مهم تراز آی کیو ب نظر من ایکیو هست
اونی ک آیکیو داره فوق فوقش بالاترین مدک رو میگیره
اونی ک ایکیو داره بدون مدرک هم برای خودش بهترین درآمد هاو رقم میزنه
پسردایی های دوقلوی من یکی شون الان داره برای لیسانس میخونه بامعدل هفده هجده
یکی شون سیکلم نگرفته و سربازیشم رفته و الانم سرکاره و سفت و سخت جسبیده ب کار
باورت میشه دانشجوئه ب این کارگره غبطه میخوره
هرچقدرم درس بخونی تا قدرت استفاده از علمت رو نداشته باشی بیفایده س
آها نکته جالبش اینه ک دانشجوئه رشته ش برقه،کارگره کارش برقه
اطلاعات عملی کارگره از اطلاعات علمی دانشجوئه بالاترو بدرد بخورتره
چی همه نوشتم :دی

چقدرم جامع توضیح دادی:دی

هر دوتا تاثیر میذارن
ولی خوب اگر هوش یک‌ژن وابسته به ایکس باشه مادرا سهم بیشتری تو وراثت دارن
ولی من نمدونم چه نوع ژنیه ضریب هوشی!!!
فکر نکنم وابسته باشه!!!!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">